„Harmonijny świat ruchu” –innowacja pedagogiczna
W roku szkolnym 2022/2023 (listopad-maj) realizowałam innowację pedagogiczną pod nazwą: „Harmonijny świat ruchu” – cykl zajęć prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Metoda ta urzeka swoją naturalnością i prostotą, jednocześnie wykorzystując ruch, dotyk oraz wzajemne relacje emocjonalne fizyczne i społeczne oraz wpływa do rozszerzenia świadomości samego siebie i pogłębienia kontaktu z innymi.
Innowacją zostały objęte dzieci jednej grupy przedszkolnej – 5 latki. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach czasu przeznaczonego na swobodną zabawę oraz raz w miesiącu w trakcie zorganizowanych zajęć dydaktycznych. Podczas nich uwzględniane były pomysły, potrzeby i możliwości poszczególnych dzieci. Aby zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa, planowane zajęcia były realizowane wg stałego schematu uwzględniającego następujące etapy :
– powitanie – ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schemat ciała i przestrzeni,
– ćwiczenia oparte na relacji „Z”,
– ćwiczenia relaksacyjne,
– ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”,
– ćwiczenia relaksacyjne,
– ćwiczenia oparte na relacji „razem”,
– ćwiczenia relaksacyjne,
– pożegnanie.
Bardzo ważne w Metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne było to, że uczestnictwo w tych zajęciach było dobrowolne (jeśli któreś dziecko w danym dniu nie miało ochoty brać w nich udziału to zachęcałam je ale nie zmuszałam). Starałam się, aby ćwiczenia dostarczały dzieciom radości z aktywności ruchowej, kontaktu z innymi. Nigdy nikogo nie krytykowałam ale chwaliłam za starania i włożony wysiłek w zajęcia. Na bieżąco obserwowałam pracę i zaangażowanie dzieci na zajęciach. Przebieg z prowadzonych zajęć został zaprezentowany na stronie internetowej przedszkola (zdjęcia z zajęć).
Efekty wprowadzonej innowacji pedagogicznej:
– współdziałanie w grupie i z drugim człowiekiem,
– poznanie zasad prawidłowej komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
– odczuwanie poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie,
– wyzwalanie swobodnych zachowań i naturalności,
– pokonywanie własnych zahamowań,
– nawiązywanie pozytywnych interakcji społecznych.
Anna Dębska