PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Zadanie nr 1
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły.
- Analiza opinii PPP.
- Ankietowanie uczniów.
- Rozmowy, konsultacje, obserwacja uczniów.
- Pomoc wychowawcom klas w rozwiązywaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz
w analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i poprzez obserwacje zachowań pojedynczych uczniów i klasy, rozmowy, uczestnictwo w godzinach wychowawczych oraz innych spotkaniach z klasą. - Motywowanie uczniów do rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań.
- Prowadzenie grupy wolontariatu.
- Pozytywne wzmacnianie uczniów i mobilizowanie ich do osiągania sukcesów szkolnych.
Zadanie nr 2
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu i szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola i szkoły.
- Analiza realizacji obowiązku szkolnego i nauki.
- Pedagogizacja rodziców.
- Ankietowanie uczniów.
- Współpraca z instytucjami wspierającymi proces opiekuńczo – wychowawczy.
- Pomoc wychowawcom klas w rozwiązywaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz
w analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych poprzez obserwacje zachowań pojedynczych uczniów i klasy, rozmowy, uczestnictwo w godzinach wychowawczych oraz innych spotkaniach z klasą. - Wyodrębnienie uczniów ze środowisk dysfunkcyjnych oraz z trudnościami dydaktyczno –wychowawczymi w celu zaplanowania konkretnych działań dydaktyczno –wychowawczych na rok szkolny 2024/2025.
- Nawiązanie kontaktu z uczniami klasy czwartej i klasy pierwszej– przybliżenie pracy pedagoga szkolnego.
- Poznanie warunków domowych, a w szczególności warunków do nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego poprzez wizyty w domu i indywidualne rozmowy z uczniami, wychowawcami klas i rodzicami jak również poprzez obserwację.
- Współdziałanie z organami szkoły, policji i sądami w przypadkach wykroczeń uczniów, braku realizacji obowiązku szkolnego itp. sprawach.
- Dokonanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
- Stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego.
Zadanie nr 3
Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
- Pedagogizacja rodziców i grona pedagogicznego w aspekcie form pracy z uczniem wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Czuwanie nad realizacją zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wynikających z badań przeprowadzonych u uczniów.
- Gromadzenie, baza danych na temat form pracy z uczniem z opinią PPP w Limanowej.
- Konsultacje i współpraca z PPP w Limanowej.
- Analiza opinii psychologiczno – pedagogicznych uczniów.
- Prowadzenie dokumentacji (dziennik pedagoga, notatki służbowe, ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej i wymagających wsparcia).
- Praca w Zespole Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Pomoc przy tworzeniu IPET-u.
- Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Gromadzenie i udostępnianie fachowej literatury w zakresie form pomocy psychologiczno –pedagogicznych.
Zadanie nr 4
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
- Udostępnienie materiałów dla grona pedagogicznego do prowadzanie zajęć integracyjnych w klasach I i IV.
- Diagnoza uczniów, która dotyczy szeroko rozumianego bezpieczeństwa na terenie szkoły. Diagnoza dotyczy uczniów, rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców. Realizowana jest w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego.
- Przygotowywanie zajęć warsztatowych dla uczniów i rodziców zgodnie
z zapotrzebowaniem rodziców, nauczycieli i klas. Ankietowanie problematyki organizowanych zajęć dla rodziców i uczniów. - Prowadzenie zajęć w klasach zgodnie z zapotrzebowaniem.
- Prowadzenie zajęć w klasach IV-VIII szkoły podstawowej na temat zdrowia psychicznego i zdrowego stylu życia.
- Realizacja działań profilaktyczno – wychowawczych zgodnie z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym szkoły.
- Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Limanowej. Opracowanie gazetek i materiałów informacyjnych.
Zadnie nr 5
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
- Prowadzenie zajęć eliminujących stres.
- Eliminowanie zachowań agresywnych.
- Konsultacje dla rodziców.
- Praca w Zespole Interdyscyplinarnym.
- Współpraca z PPP, Sądem Rejonowym w Limanowej, Komendą Policji Powiatowej w Limanowej, SANEPID Limanowa.
- Organizowanie zajęć warsztatowych dla uczniów, rodziców i grona pedagogicznego.
- Umożliwienie uczniom udziału w programie profilaktyki.
- Pedagogizacja uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami i nauczycielami.
- Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
- Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć narastających na tle niepowodzeń szkolnych.
- Udzielanie rad i wskazówek uczniom i ich najbliższym w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych.
Zadanie nr 6
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Rozmowy, konsultacje, uczestnictwo.
Zadanie nr 7
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- Pomoc w prowadzeniu uczniów wybitnie zdolnych poprzez rozmowy, dyskusje, analizę osiągnięć.
- Pedagogizacja rodziców i grona pedagogicznego w aspekcie form pracy z uczniem zdolnym.
- Gromadzenie, baza danych na temat form pracy z uczniem zdolnym.
- Konsultacje i współpraca z PPP w Limanowej.
- Analiza opinii psychologiczno – pedagogicznych uczniów.
- Prowadzenie dokumentacji (dziennik pedagoga, notatki służbowe, ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej i wymagających wsparcia).
Zadanie nr 8
Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Objęcie opieką pedagogiczną uczniów z rodzin ubogich poprzez zorganizowanie pomocy socjalnej tj.: dożywianie, współpraca z GOPS w Laskowej.
- Współpraca z instytucjami statutowo zajmującymi się pomocą materialną uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialno – bytowej.
- Współpraca ze świetlicą szkolną.
- Sporządzanie wykazu uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Opiniowanie wniosków uczniów starających się o stypendium szkolne.
- Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia.
- Rozmowy z rodzicami.
- Rozmowy indywidualne z uczniami.
- Działania na rzecz uczniów z Ukrainy.
PLAN PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO
w roku szkolnym 2024/2025
Zadanie 1.
Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami.
- Określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placów
- Analiza dokumentacji, m.in. orzeczeń, opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej rozmowy indywidualne z uczniami oraz porady i konsultacje dla uczniów.
- Wywiady z rodzicami i nauczycielami, wychowawcami.
- Obserwacja uczniów w zakresie funkcjonowania w środowisku szkolnym.
- Prowadzenie rozmów z wychowawcami i nauczycielami na temat dostosowywania wymagań edukacyjnych do potrzeb ucznia.
- Rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów.
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym, logopedą, terapeutami oraz pozostałymi specjalistami w celu podniesienia jakości kształcenia i zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- Udzielanie bieżących porad i konsultacji.
- Przeprowadzenie szkoleń, warsztatów w zakresie edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie; edukacji, wsparcia materialnego, socjalnego,
- Rekomendowanie dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079),
Zadanie 2.
Współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Opracowanie z zespołem Indywidualnych Programów Terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Współtworzenie WOPFU – wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
- Udział w regularnych modyfikacjach IPET.
- Udzielanie porad i konsultacji.
Zadanie 3.
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów.
- Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia
i jego uczestnictwo w życiu.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem.
- Dobór sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych.
- Dobór metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.
- Udzielanie porad i konsultacji.
- Prowadzenie zajęć zgodnie z potrzebami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zadanie 4 .
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom.
- Prowadzenie indywidualnych rozmów i konsultacji z wychowawcami i nauczycielami w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia.
- Eliminowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu szkolnym, w grupie rówieśniczej.
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym.
- Prowadzenie porad i konsultacji w zakresie sposobów komunikacji z uczniami opartych na wzajemnym szacunku i poszanowaniu granic obu stron.
- Udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dotyczącej ucznia.
- Pomoc nauczycielom w zakresie wprowadzania zaleceń ujętych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Pomoc nauczycielom w zakresie wprowadzania zaleceń ujętych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Zapewnienie w tygodniowym planie pracy możliwości indywidualnych spotkań z uczniami, nauczycielami i rodzicami, prowadzenie konsultacji, warsztatów dla rodziców, nauczycieli i uczniów.
- Udział w spotkaniach zespołu wychowawców oraz specjalistów.
- Uczestnictwo w spotkaniach Rady Pedagogicznej.
- Uczestnictwo w spotkaniach z rodzicami.
- Realizacja działań wyznaczonych dla pedagoga wynikających z Planu Pracy Szkoły oraz Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły.
- Wspieranie działań profilaktyczno-wychowawczych podejmowanych przez wychowawców i nauczycieli
Zadanie 5.
Współpraca z innymi podmiotami.
Prowadzenie szkolnego wolontariatu i współpraca z fundacjami charytatywnymi.
1. Pomoc przy sporządzaniu opinii o uczniach na potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Sądu Rodzinnego, Policji czy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
2. Współpraca z instytucjami zajmującymi się wsparciem rodziny np. Sąd Rodzinny – kurator sądowy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej- pracownik socjalny, asystent rodziny, policja- dzielnicowy, specjalista ds. nieletnich. |
Zadanie 6.
Przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Oferta szkoleń zewnętrznych.
- Współpraca z Dyrekcją Szkoły.
Pedagog specjalny
mgr Magdalena Czachurska – Bieda