PLAN PRACY PSYCHOLOGA
NA ROK 2024/2025
- Prowadzenie badań oraz wszelkich działań diagnostycznych uczniów w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
- przeprowadzanie indywidualnych rozmów z uczniami
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami
- prowadzenie obserwacji oraz zbieranie informacji na temat sytuacji rodzinnej i wychowawczej dzieci/uczniów
- prowadzenie działań interwencyjnych oraz mediacyjnych
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązania problemów wychowawczych.
- analiza opinii i orzeczeń wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
- wykonanie zadań i zaleceń wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
- udzielanie nauczycielom i wychowawcą wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka/ucznia
- udzielanie porad nauczycielom i wychowawcom w zakresie metod pracy z uczniami przejawiającymi trudności w zachowaniu
- projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do dzieci/uczniów i ich rodzin
- podejmowanie oddziaływań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałaniu zaburzeniom rozwojowym dzieci/uczniów
- rozpoznawanie i rozwijanie indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów
- Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
- rozwiązywania problemów wychowawczych ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka/ucznia w życiu placówki;
- prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla dzieci/uczniów i ich rodziców;
- prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych problemów dzieci i młodzieży
- prowadzenie zajęć w klasach zgodnie z zapotrzebowaniem.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
- eliminowanie zachowań agresywnych.
- konsultacje dla rodziców.
- pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami i nauczycielami
- przygotowanie i prowadzenie zajeć in. rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, trening umiejętności społecznych, wczesnego wspomagania rozwoju.
- Inicjowanie prowadzenia działań mediacyjnych i interwencyjnych
- rozmowy oraz konsultacje
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka/ucznia;
- konsultacje w sprawach dzieci/uczniów ze szczególnymi trudnościami
- udzielanie porad odnośnie postępowania z dziećmi/uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, bądź przejawiającymi inne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego;
- udzielanie informacji o możliwych formach odziaływań terapeutycznych i wspierających dziecko/ucznia
- udzielanie wsparcia w zakresie planowania, tworzenia i realizacji Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych
- Wspieranie nauczycieli i wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz udzielaniu pomocy psychologicznej
- pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka/ucznia;
- konsultacje w sprawach dzieci/uczniów ze szczególnymi trudnościami
- udzielanie porad odnośnie postępowania z dziećmi/uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, bądź przejawiającymi inne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego;
- udzielanie informacji o możliwych formach odziaływań terapeutycznych i wspierających dziecko/ucznia
- Prowadzenie dokumentacji związanej z pracą i zadaniami psychologa oraz formami ich realizacji
- prowadzenie dziennika psychologa szkolnego;
- przygotowywanie opinii i zaświadczeń według bieżących potrzeb;
- gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącymi sprawami, zajęciami;
- Rozwój zawodowy
- podnoszenie kwalifikacji w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego
- podejmowanie współpracy z innymi specjalistami oraz z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną