Psycholog - Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ujanowicach

Psycholog

PLAN PRACY PSYCHOLOGA

NA ROK 2024/2025

 

  1. Prowadzenie badań oraz wszelkich działań diagnostycznych uczniów w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
  • przeprowadzanie indywidualnych rozmów z uczniami
  • utrzymywanie kontaktu z rodzicami
  • prowadzenie obserwacji oraz zbieranie informacji na temat sytuacji rodzinnej i wychowawczej dzieci/uczniów
  • prowadzenie działań interwencyjnych oraz mediacyjnych 
  1. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązania problemów wychowawczych.
  • analiza opinii i orzeczeń wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
  • wykonanie zadań i zaleceń wydanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
  • udzielanie nauczycielom i wychowawcą wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka/ucznia
  • udzielanie porad nauczycielom i wychowawcom w zakresie metod pracy z uczniami przejawiającymi trudności w zachowaniu
  • projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do dzieci/uczniów i ich rodzin
  • podejmowanie oddziaływań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałaniu zaburzeniom rozwojowym dzieci/uczniów
  • rozpoznawanie i rozwijanie indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów 
  1. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
  • rozwiązywania problemów wychowawczych ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka/ucznia w życiu placówki;
  • prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla dzieci/uczniów i ich rodziców;
  • prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym 
  1. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych problemów dzieci i młodzieży
  • prowadzenie zajęć w klasach zgodnie z zapotrzebowaniem. 
  1. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
  • eliminowanie zachowań agresywnych.
  • konsultacje dla rodziców.
  • pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami i nauczycielami
  • przygotowanie i prowadzenie zajeć in. rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, trening umiejętności społecznych, wczesnego wspomagania rozwoju. 
  1. Inicjowanie prowadzenia działań mediacyjnych i interwencyjnych
  • rozmowy oraz konsultacje 
  1. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości i predyspozycji i uzdolnień uczniów.
  • pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka/ucznia;
  • konsultacje w sprawach dzieci/uczniów ze szczególnymi trudnościami
  • udzielanie porad odnośnie postępowania z dziećmi/uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, bądź przejawiającymi inne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego;
  • udzielanie informacji o możliwych formach odziaływań terapeutycznych i wspierających dziecko/ucznia
  • udzielanie wsparcia w zakresie planowania, tworzenia i realizacji Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych 
  1. Wspieranie nauczycieli i wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz udzielaniu pomocy psychologicznej
  • pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka/ucznia;
  • konsultacje w sprawach dzieci/uczniów ze szczególnymi trudnościami
  • udzielanie porad odnośnie postępowania z dziećmi/uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, bądź przejawiającymi inne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego;
  • udzielanie informacji o możliwych formach odziaływań terapeutycznych i wspierających dziecko/ucznia 
  1. Prowadzenie dokumentacji związanej z pracą i zadaniami psychologa oraz formami ich realizacji
  • prowadzenie dziennika psychologa szkolnego;
  • przygotowywanie opinii i zaświadczeń według bieżących potrzeb;
  • gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącymi sprawami, zajęciami;
  1. Rozwój zawodowy
  • podnoszenie kwalifikacji w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego
  • podejmowanie współpracy z innymi specjalistami oraz z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną

Godziny pracy