Sprzątanie świata - Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ujanowicach
Aktualności / Szkoła podstawowa

Sprzątanie świata

Aktualności / Szkoła podstawowa 17.09.2021

Sprzątanie świata

W raportach z ubiegłorocznej Akcji zgłoszonych zostało ponad 600 dzikich wysypisk! W całej Polsce zebrano również na plażach, w lasach i w parkach tony odpadów. Wśród zebranych śmieci znalazły się szklane i plastikowe butelki po napojach czy opakowania z tworzyw sztucznych po jedzeniu.

Wszystkie w ogromnych ilościach! To dowód na to, że niefrasobliwie zaśmiecamy środowisko naturalne bez refleksji, iż wyrzucane odpady stanowią zagrożenie zarówno dla natury, jak i dla każdego z nas. Lata 2020-2021 to również czas pandemii COVID – 19, który wpłynął na nasze codzienne życie. Ten czas nie pozostał także obojętny dla natury. Miejsca, w których często szukaliśmy wytchnienia od lockdownowej rzeczywistości, były obciążone przez turystów, co dodatkowo wpłynęło na ilość śmieci w naturze. Dlatego hasło tegorocznej Akcji brzmi: „Myślę, więc nie śmiecę”.

W Akcji Sprzątanie świata – Polska nie chodzi bowiem o to, by sprzątać, ale o to, by nie śmiecić oraz poprawnie segregować odpady.

Zaproszenie

Sprzątanie świata nie tylko w terenie!!!!

W tym roku proponujemy zorganizowanie szkolnej akcji  także w Waszych domach i najbliższej okolicy z udziałem rodziców/opiekunów.

Zadanie 1.

Sprzątanie świata zacznij od swojego mikroświata! 

Akcja Sprzątanie świata to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, ile śmieci jest w naszym domu i naj­bliższym otoczeniu. Pamiętając, że działania w skali mikro dają efekty w skali makro, zrób wielkie domowe sprzątanie, najlepiej z udziałem wszystkich domowników.

Jak to zrobić?

Sprawdź, jak dużo niepotrzebnych rzeczy zalega w Twoim domu – przeprowadź gruntowny audyt w tym zakresie, zwróć uwagę na przedmioty, ubrania, książki, zabawki, które być może od lat już nie są używane, a zajmują tylko miejsce w szafie bądź na półkach.

Zastanów się, których rzeczy możesz się pozbyć bez żalu. Oceń ich stan – niektóre z nich można oddać innej osobie, której sprawią radość.

Segregacja jest ważna! Zanim coś wyrzucisz, posegreguj rzeczy, których chcesz się pozbyć z domu, pamię­tając o oddzielaniu poszczególnych frakcji: plastik i metale, papier, szkło, odpady zmieszane.

Daj przykład innym! Zrób dokumentację sprzątania swojego mikroświata w dowolnej formie (zdjęcia, ko­miks, film, prezentacja itp.), którą będziesz mógł zamieścić na stronie Naszej szkoły.

Zadanie 2.

Plastik w środowisku – problem czy wyzwanie?

Czy zastanawiało Cię kiedyś, jakie są dalsze losy plastikowych butelek po usunięciu ich z Twojego domu? Aby się tego dowiedzieć, obejrzyj film pod tytułem „Co się dzieje z plastikową butelką, kiedy ją wyrzucasz?”.

(https://ed.ted.com/lessons/what-really-happens-to-the-plastic-you-throw-away-emma-bryce)

Gdybyś mógł cofnąć się w czasie, czy powstrzymałbyś odkrycie plastiku?

Zadanie 3.

Jak dużo plastiku jest wokół nas?

Na całym świecie co minutę sprzedaje się ponad milion plastikowych butelek. Potrzeba więcej niż 500 lat, żeby taka butelka się rozłożyła (a raczej rozpadła w pył) w środowisku naturalnym. Co roku do mórz i oce­anów trafia 8 milionów ton plastikowych odpadów, z czego 236 tysięcy ton stanowi mikroplastik.

(https://www.green-projects.pl/zanieczyszczenie-plastikiem-globalny-problem/)

Krok 1. Zastanów się, jak można ograniczyć ilość plastiku w naszym otoczeniu?

Hipoteza: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Krok 2. Przeprowadź inwentaryzację i sprawdź, ile plastiku jest w Twoim najbliższym otoczeniu (pokój, miesz­kanie, ogródek, miejsca, w których najczęściej odpoczywasz, itp.). Wyniki obserwacji możesz zarejestrować w tabeli.

Krok 3. Podsumuj swoje badania, uzupełniając zdania na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji.

Najwięcej plastikowych przedmiotów jest w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ……. . . . . . . . . . (podaj miejsce), są to głównie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ………………………………………….. . . (określ rodzaj przedmiotów wykonanych z plastiku).

 

  • Zaprezentuj zebrane dane z inwentaryzacji plastiku swoim domownikom. Podyskutujcie nad możliwo­ściami ograniczania jego ilości w Waszym otoczeniu.

Zróbcie pierwszy krok w stronę zmiany dotychczasowych nawyków!

Zadanie 4.

Kreatywnie o plastikowych odpadach

W atrakcyjny sposób przekonaj społeczność szkolną do ograniczania ilości plastiku w najbliższym otoczeniu oraz do konieczności jego segregowania.

Co możesz zrobić?

Ułożyć i zaśpiewać piosenkę.

Napisać wiersz i go wyrecytować.

Opracować apel/odezwę/list do społeczności szkolnej i go odczytać.

Zaprojektować i stworzyć ulotkę informacyjną (w wersji elektronicznej) i udostępnić ją online.

Przygotować i zaprezentować scenariusz inscenizacji/happeningu.

A może masz inny pomysł? Działaj!

Zadanie 5.

Jak można wykorzystać plastik?

Tworzywa sztuczne powstają z pochodnych ropy naftowej. Zamiast zużywać ropę, której zasoby są ograni­czone i której wydobycie jest bardzo kosztowne, tworzywa sztuczne można ponownie wykorzystać – jako wysokokaloryczne źródło energii lub surowiec wtórny.

Twoje działania:

Poszukaj więcej informacji w Internecie (na przykład obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=xcD­Blx4CaGo). Możesz wykonać plakat na ten temat i zamieścić go w wirtualnej galerii szkolnej.

Wykorzystaj niepotrzebny plastik – stwórz dowolny przedmiot użytkowy, na przykład pojemnik na zużyte baterie lub ozdobę, chociażby własnego „stworka”, który będzie Ci przypominał o konieczności segregowa­nia odpadów. Do jego wykonania użyj dostępnych w domu niepotrzebnych plastikowych materiałów (opako­wania po napojach, jogurtach, nakrętki, rurki itp.).

Określ nowe przeznaczenie wykonanego przedmiotu (nazwij go), zrób jego zdjęcie, które udostępnisz swoim kolegom/koleżankom. Zorganizujemy wirtualną wystawę Waszych prac na stronie szkoły.

Zaproponuj inne sposoby na wykorzystanie plastikowych odpadów. Swoje pomysły przedstaw domowni­kom. Wspólnie zastanówcie się nad ich realizacją.

Zainspiruj się!

Akcja „Clean Up The World” swój początek wzięła od sprzątania Australii. W 1993 roku jej pomysłodawca, au­stralijski żeglarz i biznesmen Ian Kiernan, rozszerzył ideę „Clean Up Australia” na cały świat pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych. W tym samym roku Mira Stanisławska-Meysztowicz, Polka na stałe mieszkająca w Australii, bawiła na wakacjach w Polsce. Bardzo chciała, aby akcja odbywała się również tutaj. Zakasała więc rękawy i pierwszą Akcję przeprowadziła w 1994 roku. W 2020 roku spotykamy się już po raz 27., by nie tylko sprzątać, ale przede wszystkim by w trzeci weekend września wspólnie uczyć się, jak ważna jest troska o środowisko naturalne.

Jak ten czas pędzi! Niezmiennie jednak, przyłączając się do tegorocznej Akcji w Polsce, bierzesz udział w międzynarodowym ruchu na rzecz przyrody, środowiska i ekologii.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać